مواد معدنی موجود بر روی گردو سیاه!

در حالی که فواید سلامتی گردو ایرانی، به ویژه مشخصات ویتامین و مواد معدنی آن، به خوبی مستند شده است، گردوی سیاه بومی مورد توجه پراکنده کمی قرار گرفته است.

گردو خارجی سرشار از ویتامین E و آنتی اکسیدان (توکوفرول) است، اما گردو سیاه حاوی مقدار قابل توجهی آلفا توکوفرول و γ-توکوفرول (ایزومر غالب) در مقایسه با گردوی ایرانی است، مطالعه اخیر توسط ژنگ و همکاران، پیشنهاد می کند که اگر رابطه و تفاوت اجزای شیمیایی مختلف گردو به طور موثر مشخص شود، می توان آن را بیشتر در صنایع غذایی به کار برد.

اگرچه تحقیقات قابل توجهی در مورد ارتباط مصرف گردو سیاه با فواید سلامتی آلفا توکوفرول و γ-توکوفرول وجود ندارد، مطالعات اخیر گزارش داده اند که این مولکول ها با پیشگیری از سرطان و بیماری های قلبی عروقی مرتبط هستند.

بر اساس آمار پایگاه داده غذا و تغذیه USDA (8) گردو عمده تویسرکان سیاه و ایرانی دارای پروفایل اسیدهای چرب، آنتی اکسیدانی و اسید آمینه متفاوتی هستند.

بر اساس مطالعات اخیر، گردو سیاه حاوی پروتئین، مواد معدنی، فلاونوئیدها، گالوتانین ها، اسیدهای چرب، فیتواسترول ها و ترکیبات فنلی است، اگرچه در مقایسه با گردوی ایرانی، گردو سیاه دارای همان مقدار ترکیبات فنلی است، ترکیبات فنلی موجود در گردو سیاه و توکوفرول پتانسیل آنتی اکسیدانی این آجیل را افزایش می دهد.

ترکیبات فنلی اولیه موجود در گردو سیاه عبارتند از: تانن الاژیک اسید، اسید گالیک، الاژیتانین و اسید هیدروسینامیک.

در مقایسه با گردوی ایرانی که به صورت تجاری تولید می شود، مشخصات مغذی گردو سیاه امیدوارکننده است. گردو سیاه حاوی 24.06 گرم پروتئین در هر 100 گرم مغز است که 15 درصد انرژی و به طور قابل ملاحظه ای بیشتر از گردوی ایرانی است.

علاوه بر این، گردو سیاه دارای فیبر غذایی، اسید چرب تک غیراشباع (MUFA) و اسید چرب غیراشباع چندگانه (PUFA) است که بیشتر از بسیاری از آجیل های دیگر است.

PUFA (لینولنیک اسید و α-لینولنیک اسید) بیش از نیمی از محتوای کل لیپید را تشکیل می دهد که با توجه به اینکه این اسیدهای چرب در انسان تولید نمی شوند، قابل توجه است.

قیمت گردو کیلویی  سیاه ارزان بوده و همچنین این محصول منبع قابل توجهی از ترکیبات زیست فعال با خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است، علاوه بر این، چندین رقم گردوی سیاه دارای خواص ضد باکتریایی هستند که از طریق تجزیه و تحلیل متابولومیک همراه با خالص‌سازی هدایت‌شده با سنجش زیستی شناسایی شدند.

اسیدهای فنولیک موجود در گردو سیاه مانند اسیدهای فرولیک، پی کوماریک، پی هیدروکسی بنزوئیک، سیرینگیک و وانیلیک اسیدها به دلیل فعالیت های زیستی خود برای سلامت انسان مفید هستند.

برخی افراد درباره قیمت بادام سنگی درجه یک اطلاعاتی ندارند به همین منظور آن را خریداری نکرده و تهیه نخواهند کرد.

اسیدهای سیرنگیک و وانیلیک موجود در گردوی ایرانی و گردو سیاه به فعالیت آنتی اکسیدانی کمک می کنند، چهل و نه ترکیب فنلی که به دلیل فواید سلامتی خود به خوبی شناخته شده اند، در مغز گردو سیاه شناسایی شدند، با انواع و سطوح فنل ها به طور قابل توجهی در بین ارقام مورد مطالعه متفاوت بود.

  • منابع:
    1. Quantification of Vitamins, Minerals, and Amino Acids in Black Walnut
  • تبلیغات: 
    1. بزرگترین زیره جهان به اندازه خربزه مشهدی
    2. تاثیر استفاده از نخود در ذوب کردن شمش طلا!
    3. 5 تکنیک جدید برای امید به زندگی بیشتر!
    4. مردی با استفاده از نبات بنزین درست کرده است!