تاثیر نوار تیپ بر روی زمین های کشاورزی!

در این مقاله می خواهیم مزایای نوار نوار تیپ کشاورزی یا نوار پلاک را با شما عزیزان بررسی کنیم. با وجود حجم عظیم آب در جهان، درصد آب شیرین رقم ناچیزی است که بیشتر آب های جاری و زیرزمینی و بارندگی را شامل می شود. به طوری که در حال حاضر کل آب شیرین جهان حدود 3 درصد برآورد می شود. محدودیت منابع آب شیرین موجود در جهان از یک سو و افزایش جمعیت و نیاز به غذا از سوی دیگر، استفاده بهینه از منابع آبی موجود را ایجاب می کند.

با توجه به کمبود بارندگی در کشور ما و عدم توزیع مناسب زمانی و مکانی بارندگی و همچنین وقوع خشکسالی های متعدد در بیست سال اخیر، لزوم تبدیل روش های آبیاری سنتی به روش های نوین آبیاری مانند آبیاری بارانی و نوار تیپ آبیاری قطره ای بیش از گذشته احساس می شود.

دستیابی به راندمان آبیاری بارانی تا 70 درصد و راندمان آبیاری قطره ای تا 90 درصد است یعنی تا 20 درصد در سیستم نوار تیپ آبیاری  بارانی و تا 10 درصد در سیستم آبیاری قطره ای در حالی که آبیاری سطحی حتی با آبیاری سطحی نیز انجام می شود. هزینه های گزاف و تسطیح اراضی راندمان آبیاری از 50 درصد فراتر نمی رود و در شرایط سنتی که بیشتر نقاط کشور به همین صورت آبیاری می شود حتی کمتر از 35 درصد است.

یعنی اگر از روش های نوار تیپ یزد آبیاری بارانی و قطره ای استفاده نکنیم 65 درصد آب مزرعه از بین می رود.

بنابراین با استفاده از سیستم‌های آبیاری تحت فشار می‌توان از تلفات آب جلوگیری کرد و به رشد اقتصادی که بر اساس آن توسعه پایدار اقتصادی و اجتماعی دست یافت.

  • منابع:
    1. Advantages of type irrigation tape or plate tape
  • تبلیغات: 
    1. بزرگترین زیره جهان به اندازه خربزه مشهدی
    2. 5 تکنیک جدید برای امید به زندگی بیشتر!
    3. مردی با استفاده از نبات بنزین درست کرده است!
    4. تاثیر استفاده از نخود در ذوب کردن شمش طلا!